tina rødfjell jensen

www.tinarj.blogg.no

Tips til en mer energirik hverdag 15.03.2016, kl. 11:00

//Alle bildene er hentet fra Weheartit.com//

⋅  KOM DEG OPP ⋅ 

Det er ingen grunn til å sette på 10 alarmer, det ender bare opp med at man slumrer seg gjennom morgenen. Hvis du blir liggende og duppe av og på vil kroppen bare bli enda mer sliten enn hvis du hadde stått opp ved første alarmen. I tillegg til dette får du garantert dårligere tid til det du skal, og ingen liker en stressende morgen. Om man utsetter det å stå opp vil man i tillegg klusse med kroppens naturlige sett av mekanismer som vekker oss, når vi har fått nok søvn. 

                    
 

⋅  HA MOBILEN ET STYKKE UNNA SENGA 

På denne måten må du faktisk opp av senga for å skru av alarmen, og da er du med ett litt mer våken. Om du har mobilen liggende ved hodeputen og alarmen ringer, er det også lett og skru av alarmen uten egnetlig å være helt våken, noe man kommer til å angre på når man en halvtime senere våkner og har forsovet seg. Du vil i tillegg sette igang blodsirkulasjonen i kroppen så fort du strekker deg etter mobilen, noe som gjør at du får en god og avslappet start på dagen. 

 

⋅  PLANLEGG DAGEN ⋅ 

Planlegging kan være nøkkelen til suksess. Om du dagen før klarer å se for deg litt hvordan morgendagen kommer til å bli, har du mye større forutsettninger for å klare å gjennomføre det du hadde på planen. På travle dager kan det være lett at enkle gjøremål blir glemt og at ting i løpet av uken vil hope seg opp. Om du lager noen enkle mål eller gjøremål for dagen, kan man enkelt unngå å sitte igjen med alt når det endelig er helg. Bruk litt ekstra tid på kvelden når du er opplagt til å finne frem klær for neste dag, så slipper du å bruke tid på det morgenen etter. 

                          
 

⋅  HA GODE MATRUTINER ⋅ 

Mat er kroppens drikraft for dagen. Uten mat og drikke, duger helten ikke. Om man ikke husker på å spise regelmessig og ikke minst nok, vil man få svekket konsentrasjonsevne, bli trøttere, svakere, det vil gå utover humøret osv. Det handler ikke bare om at man skal hive i seg noe så kroppen har noe å jobbe med, det er viktig å få i seg rikelig med sunne karbohydrater, fett og proteiner. Det er lurt og finne sin egen metode for å komme seg unna cravings etter noe søtt. For om man hiver i seg en sjokolade og tror kroppen har rikelig med energi lenge, tar man rimelig feil. Det kan foreksempel være lurt å planlegge lunsjen allerede dagen før. Da vil det gå raskere å lage den, og det er større sannsynlighet for at du lager noe fristende, i stedenfor en tørr brødskive med leverpostei. 

                                      
 

⋅  KONTROLLER TANKENE DINE ⋅ 

Stå opp og bestem deg for at dette skal bli en bra dag, da er det stor sannsynlighet for at det også blir det. Vi har i veldig stor grad muligheten til å påvirket humøret vårt. Om vi står opp uthvilte, har god tid, alt under kontroll og tenker at dette skal bli en bra dag, så blir det gjerne det. Om du sitter og føler deg litt sliten så smil så bredt du bare kan. Det er gjort forskning på at om du smiler, vil det sende ut melding til hjernen din om at du er fornøyd, og du vil faktsik kunne tenke deg glad. 

 

⋅  SETT AV TID TIL DEG SELV ⋅ 

I en travel hverdag er det lett å glemme seg selv. Man kan være veldig flink på å hjelpe alle rundt seg og gi masse til mange, men det er viktig å gi litt til seg selv også. Om man ikke er glad og fornøyd selv, er det vanskelig å spre glede videre. Derfor kan det være lurt å sette av litt tid til deg innimellom. Ta 30 minutter hver dag hvor du gjør noe du liker å gjøre. Enten det er å lese en bok, ta en annsiktsmaske, trening, ta et varmt bad eller lignenede ting som gjøre deg avslappet. Akkurat disse 30 minuttene av dagen, kan det være lurt å unngå mobil, pc og TV. 

                                    
 

⋅  BRUK ENERGI, FÅ ENERGI ⋅ 

Uansett hvor travel hverdagen er, er det lurt å få presset inn noen treningsøkter. Eller noen timer med fysisk aktivitet. Om du bruker energi vil du også få energi. Selv om det kan være litt tungt eller slitsomt akkurat der og da, vil du føle deg så mye bedre etterpå. Du vil være fornøyd med egen innsats, og det å være fornøyd med seg selv er så utrolig viktig. I tillegg sier det seg selv at om du er ute å får litt frisk luft, eller setter igang kroppen i aktivitet på et treningsstudio, vil du føle deg kvikkere, enn om du ligger på sofaen i 5 timer og ser på serier eller film. 

                   



facelessfashiion

15.03.2016 kl.11:08

Så fine bilder og gode tips :-)

Tina

15.03.2016 kl.14:35

facelessfashiion: :)

lisarorvik

15.03.2016 kl.11:10

Kjempe fine tips og bilder :)

Tina

15.03.2016 kl.14:35

lisarorvik: takk:)

Heidi Rimereit

15.03.2016 kl.11:14

Gode tips her! Måå prøve å slutte med slumringen kjenner jeg.. Men det er så vanskelig!

Tina

15.03.2016 kl.14:35

Heidi Rimereit: haha, ja lett og bare utsette :p

Henriette Celin

15.03.2016 kl.11:19

Flotte tips!

er veldig lurt å ligge mobilen/alarmen litt unna sengen ja, så man uansett må opp for å skru den av. Da er det så mye lettere å stå opp (:

Og har man en positiv innstilling blir som oftest dagen bra ^^

Samtidig som man får mye energi av å trene som du sier. Bruker man energi, får man energi :-D

Tina

15.03.2016 kl.14:35

Henriette Celin: jepp:)) ha en fin dag:)

Henriette Celin

15.03.2016 kl.19:28

SV: Takk^^

og en fin dag ønskes deg også (:
Tina

♥Velkommen♥



Hei! Takk for at du titter innom bloggen min, jeg er 21år, bor med kjæresten i en liten leilighet på Nesodden. For tiden er jeg i militæret, men bloggen kommer til å handle om hverdagen min generelt og ikke bare militæret. Kontakt: tinarjblogg@hotmail.com


Instagram♥



Blogg.no reklame

Follow

Søk i bloggen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Bloggdesign

hits